علت و درمان پف زیر چشم

pof

پف چشم به عارضه‌ای گفته می‌شود که در طی آن، بافت‌های اطراف و به ‌خصوص زیر چشم منبسط شده و دچار افتادگی می‌شوند. این عارضه معمولاً به دلیل تورم که ممکن است خود دلایل متفاوتی داشته باشد ایجاد می‌شود ولی پوست زیر چشم نیز در گذر زمان شل شده و دچار افتادگی می‌شود که القا کننده‌ی ظاهر پف کرده در چشم‌هاست. پف چشم ممکن است در اثر تورم پلک‌ها از جمله پلک فوقانی ایجاد شود که علت آن مشابه پف زیر چشم می‌باشد. بسته به علت پف زیر چشم و مدت‌ زمان آن، ممکن است پلک‌ها  تیره شوند که این سیاهی در برخی از موارد به زیر چشم نیز سرایت می‌کند. میزان سفت بودن پوست زیر چشم به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله خاصیت ارتجاعی پوست، بافت پیوندی زیر پوست و بافت چربی که در صورت ایجاد تغییرات ممکن است دچار تورم شوند.

اگر به دلیل پف زیر چشم خسته به نظر می‌رسید و به دنبال درمان می‌گردید، باید بدانید که تا چند وقت گذشته، عمل جراحی تنها روش درمانی موجود برای این عارضه بود و غیر از آن روش دیگری وجود نداشت. ولی متخصصین کلینیک زیبایی رازی روش‌های درمانی متفاوتی را به شما ارائه می‌کنند که بسته به نیازهای شما، شامل روش‌های بدون جراحی و عمل جراحی می‌باشد. از جمله این روش‌های درمانی می‌توان به تزریق ژل، رادیو فرکانسی یا آر اف، پی آر پی و بلفاروپلاستی اشاره کرد. اگر تمایل دارید که با روش‌های مختلف درمانی کلینیک رازی آشنا شوید، می‌توانید با شماره تلفن‌های ۰۲۱۸۸۳۳۴۰۲۹ ۰۲۱۸۸۳۳۳۲۵۹ تماس حاصل فرمایید. همکاران ما برای رزرو نوبت و یا ارائه‌ی خدمات مشاوره شما را راهنمایی خواهند کرد.

علل

ایجاد پف چشم ممکن است علت‌های مختلف زیادی داشته باشد که برخی از آن‌ها مربوط به اختلالات و بیماری‌ها می‌باشند. عارضه‌های شایعی چون گل‌مژه می‌توانند باعث پف موقتی چشم‌ها شوند. با این‌حال در بسیاری از موارد پف کردن چشم ربطی به عارضه یا بیماری‌های جدی ندارد. پف زیر چشم همچنین با بالا رفتن سن شایع‌تر می‌شود چرا که تغییراتی در انعطاف‌پذیری و ثبات پوست رخ می‌دهند. اجزای وراثتی صورت نیز می‌توانند در پف کردگی چشم نقش داشته باشند.

عوامل مربوط به سبک زندگی

عوامل مختلفی وجود دارند که به سبک زندگی فرد مرتبط بوده و در ایجاد عارضه‌ی پف و ورم زیر چشم نقش دارند. این عوامل عبارتند از کم‌خوابی، کمبود آب، مصرف بیش ‌از حد نمک و استفاده‌ی زیاد از چشم و خستگی مفرط چشم. پف زیر چشم همچنین ممکن است در اثر سیگار کشیدن زیاد و طولانی‌مدت نیز ایجاد شود.

آسیب

آسیب‌های فیزیکی در دسته‌ی علل شایع پف چشم قرار دارند. ممکن است یک ضربه‌ی مستقیم به صورت باعث ایجاد آسیب‌های مختلفی به ‌خصوص در قسمت چشم شود. همچنین خراشیده شدن چشم توسط لنزهای طبی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مثل کلر استخر و پاک‌کننده‌های قوی و حتی مالیدن زیاد چشم می‌توانند باعث آسیب دیدن آن شوند. این آسیب‌ها باعث ایجاد تورم و التهاب در بافت ذکر شده می‌گردند.

حساسیت‌ها

چشم‌ها مکرراً در اثر واکنش آلرژیک بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرند حتی زمانی که مواد حساسیت‌زا (آلرژن ها) در تماس مستقیم با چشم و بافت‌های اطراف آن قرار نمی‌گیرند. رینیت آلرژیک (تحریک و التهاب مجاری)  به‌طور عمده بینی را درگیر کرده و باعث آبریزش، عطسه و گرفتگی بینی می‌شود. معمولاً چشم‌ها نیز در این عارضه درگیر شده (ورم ملتحمه آلرژیک) و دچار پف‌کردگی می‌شوند.

تزریقات

برخی از تزریقات می‌توانند چشم‌ها را تحت تأثیر قرار داده و بافت‌های اطراف آن را منبسط کنند. ورم ملتحمه‌ی چشم یک عارضه‌ی عفونی شناخته شده است که لایه‌ی خارجی چشم را درگیر می‌کند. اکثر موارد این عارضه را ویروس‌ها ایجاد می‌کنند و می‌تواند پلک‌ها را نیز درگیر کند (بلفاریت). سلولیت اوربیتال یک عارضه‌ی عفونی و معمولاً باکتریایی است که بافت‌های اطراف چشم را درگیر می‌کند. این عارضه می‌تواند بسیار جدی بوده و نیازمند مراقبت‌های فوری پزشکی باشد.

بیماری‌های پوستی

بسیاری از بیماری‌های پوستی می‌توانند پوست اطراف چشم را تحت تأثیر قرار دهند. عارضه‌های التهابی پوست با احتمال بیشتری می‌توانند باعث تورم بافت‌های دور چشم و در نتیجه پف کردن چشم شوند. درماتیت تماسی (یک نوع التهاب پوستی) یکی از عارضه‌های حادی است که می‌تواند در زمانی که تحت تأثیر مواد خاصی قرار می‌گیرد، باعث تورم پوست شود. این مواد ممکن است از آب و صابون تا کرم‌های مختلف و مواد آرایشی را دربر بگیرند. دیگر بیماری‌های پوستی ممکن است در اثر آسیب‌هایی چون آفتاب‌سوختگی، آلرژی، بیماری‌های خود ایمنی و عفونت‌ها ایجاد شوند.

درمان پف زیر چشم

تزریق ژل

pof1

روش تزریق ژل در زیر چشم برای رفع پف زیر چشم، گودی زیر چشم و خستگی چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش درمانی جدیداً به کار گرفته شده است. بسیاری از جراحان می‌گویند که تزریق ژل در مقایسه با عمل جراحی اثرات خوبی را ایجاد می‌کند. امروزه این روش با کارایی بسیار بالایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ژل مذکور با استفاده از یک سوزن نازک، به پوست زیر چشم تزریق می‌شود. پس از انجام تزریق، منطقه‌ی مورد درمان ماساژ داده می‌شود تا آثار درمانی مناسب و فوری ایجاد شوند. شایع‌ترین عوارض جانبی ناشی از تزریق ژل عبارتند از احساس درد، کبودی و تورم. این عوارض موقتی بوده و در عرض یک تا دو هفته درمان می‌شوند. درد چشم یا تغییرات بینایی بسیار خطرناک بوده و در صورت مشاهده باید بلافاصله به پزشک مراجعه شود تا عارضه تحت درمان قرار بگیرد. عمل تزریق ژل نیازی به بی‌حسی ندارد و آثار آن به مدت ۹ تا ۱۲ ماه ماندگار خواهند بود. در برخی از بیماران، ماندگاری آثار این روش درمانی بیشتر خواهد بود.

رادیو فرکانسی

pof2

متأسفانه نمی‌تواند پف و ورم زیر چشم را با استفاده از روش‌های درمانی موضعی و تغییر در سبک زندگی به‌طور کامل از بین برد. یک روش جدید برای کشیدن پوست به نام رادیو فرکانسی (RF) در حال رواج روزافزون است. این روش بر پایه‌ی ترمیم پوست و بافت‌های زیر آن با استفاده از یک موج رادیویی طراحی شده است. این روش درمانی نیازی به ایجاد برش مانند جراحی نداشته و سوزش شدید پوست در روش لیزر درمانی را نیز به همراه نخواهد داشت. این روش به‌عنوان یک روش متوسط برای پف زیر چشم معمولی محسوب می‌شود.

پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت

pof3

در روش پی آر پی ابتدا از فرد خون گرفته می‌شود؛ همانند یک آزمایش خون ساده. سپس این خون در دستگاهی قرار داده می‌شود که سلول‌ها، پلاکت‌ها و سرم خون را جدا می‌کند. پس از جداسازی، تزریق در منطقه‌ی مورد درمان صورت می‌گیرد. پلاکت‌ها به بافت پف کرده‌ی زیر چشم کمک می‌کنند تا با آزادسازی فاکتورهای رشد که سلول‌ها را تحریک به تولید بافت جدید می‌کنند، خود را ترمیم کنند. این کار رنگ پوست را بهتر کرده و همچنین تولید کلاژن جدید در پوست را تحریک می‌کند. پس از تزریق، پوست جوان و با طراوت رشد کرده و کلاژن تولید شده به آن کمک می‌کند تا انعطاف‌پذیری و ثبات خود را حفظ کند. شما می‌توانید در عرض ۳ هفته، آثار درمانی را مشاهده کنید و پوست شما صاف و سفت خواهد شد. آثار نهایی این روش درمانی در چند ماه پس از درمان پف زیر چشم به‌ تدریج ظاهر شده و حدود ۱۸ ماه باقی می‌مانند.

بلفاروپلاستی

pof4

افتادگی پلک می‌تواند باعث خسته، خواب‌آلوده و سالخورده نشان داده شدن فرد شود. جراحی زیبایی پلک یک روش پیشرفته برای افرادی است که می‌خواهند ظاهری بهتر و جذاب‌تر داشته باشند. عمل جراحی انجام شده برای برداشتن بافت اضافی پلک، بلفاروپلاستی نام دارد. بلفاروپلاستی ممکن است با اهداف زیبایی و یا عملکردی، بر روی پلک فوقانی یا تحتانی انجام شود. این عمل جراحی به یک تا دو ساعت زمان نیاز داشته و تحت بیهوشی عمومی و یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

جراح شما در ابتدا در امتداد خطوط طبیعی پلک فوقانی و تحتانی، بریدگی‌هایی را ایجاد می‌کند. سپس پوست از بافت چربی و عضلانی زیر خود جدا شده و چربی اضافی آن برداشته می‌شود. معمولاً جراح، پوست یا عضله‌ی کشیده شده و افتاده را نیز بر می‌دارد. بلافاصله پس از عمل جراحی، ممکن است احساس ناراحتی موقتی مانند خستگی پلک‌ها، تورم، کبودی، احساس سوزش و خارش چشم، ترشح بیش‌ از حد اشک و حساسیت نسبت به نور را تجربه کنید. اکثر عوارض جانبی این عمل جراحی در عرض ۱ تا ۳ هفته از بین می‌روند.

این مقاله را ذکر کنید: کلینیک تخصصی پوست، کاشت مو و زیبایی رازی, "علت و درمان پف زیر چشم,", https://clinicrazi.ir/%d8%b9%d9%84%d8%aa-%d9%88-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d9%be%d9%81-%d8%b2%db%8c%d8%b1-%da%86%d8%b4%d9%85/.