عمل جراحی زیبایی گوش (اتوپلاستی)

1

بدشکلی‌های گوش ممکن است ناشی از برخی بیماری‌ها باشند. برخی از افراد از بدو تولد با بیماری میکروتیا (عدم تشکیل کامل گوش) به دنیا می‌آیند و گوش‌هایشان ممکن است کوچک یا ناقص شکل باشند. همچنین، ضعف یا نقص شکل‌گیری غضروف در دوران تولد، می‌تواند باعث بروز برجستگی یا تورفتگی گوش شود. ضربات، آسیب‌ها و جراحات نیز ممکن است شکل گوش را تغییر دهند (مانند تصادفات خودرویی یا گازگرفتگی از سگ) یا لاله گوش را پاره کنند. بدشکلی‌های گوش می‌توانند اضطراب‌های اجتماعی را ایجاد کرده و باعث آزار و اذیت کودکان شوند. با وجود منشاء بدشکلی گوش، با استفاده از جراحی‌های ترمیمی، می‌توان آن را اصلاح کرد. جراحی زیبایی گوش تأثیری بر شنوایی بیمار ندارد، اما می‌تواند ظاهر شخص را بهبود بخشیده و اعتماد به نفس او را افزایش دهد. طبق آمارهای موجود، تعداد مراجعات به پزشکان برای تشخیص عفونت گوش میانی از ۱۰ میلیون ویزیت در سال ۱۹۷۵ به ۲۵ میلیون ویزیت در سال ۱۹۹۰ افزایش یافته است. این افزایش به علاوه پیشرفت تکنیک‌های تشخیصی، به افزایش روند شایع بودن این بیماری نسبت داده می‌شود.

متخصصین کلینیک زیبایی رازی بر این باورند که عمل زیبایی گوش می‌تواند از سن 6 سالگی به بعد روی بیماران انجام شود. از آنجا که گوش در 6 سالگی تکمیل می‌شود، انجام عمل جراحی در این سنین مشکلاتی برای شنوایی در ادامه زندگی ایجاد نمی‌کند. بسیاری از بزرگسالان به دلیل این که از ظاهر گوش‌های خود ناخشنود هستند و می‌خواهند ظاهر آن را بهبود بخشند تحت عمل جراحی اتوپلاستی قرار می‌گیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جراحی زیبایی گوش می‌توانید با متخصصین ما مشورت کنید و یا برای رزرو نوبت یا مشاوره می‌توانید با شماره‌های 0218833402902188333259 تماس حاصل نمایید.[/alert]

جراحی زیبایی گوش (اتوپلاستی)


2

برجستگی گوش می‌تواند واقعاً آزاردهنده باشد به خصوص برای کودکانی که به وسیله کودکان دیگر مورد آزار و اذیت یا تمسخر قرار می‌گیرند. این بیماری به طور مادرزادی وجود دارد و به دلیل شکل نگرفتن غضروف گوش در دوران جنینی ایجاد می‌شود. برخی دیگر از اختلالات مادرزادی گوش می‌تواند باعث تغییر شکل گوش شوند که شامل گوش استال، کریپتوشیا می‌شود. در برخی موارد، عمل اتوپلاستی برای کاهش بدشکلی‌هایی که در غضروف (و پوست) گوش وجود دارد انجام شده تا شکل و تناسب گوش را اصلاح نماید.

چه کسانی برای انجام عمل زیبایی گوش گزینه مناسبی هستند؟


کودکان و بزرگسالان با گوش برجسته یا هر گونه اختلال و بدشکلی دیگر در گوش می‌توانند تحت عمل جراحی زیبایی گوش قرار گیرند. کودکان زیر 6 سال نباید تحت این عمل جراحی قرار بگیرند. یک قانون مشخص این است که برای انجام این عمل جراحی زیبایی گوش می‌توانید تا زمانی که کودک شما شکایتی نداشته باشد صبر کنید.

آماده‌سازی قبل از عمل جراحی


به بیمار خود درباره مشکلات پزشکی که دارید و یا مشکلاتی که در گذشته در هنگام عمل جراحی داشته‌اید اطلاع دهید. داروهای تجویزی و غیر تجویزی که مصرف می‌کنید (شامل داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی) را به وی اعلام کنید. وی به شما خواهد گفت که کدام دارو را قطع کرده و کدام یک را قبل از انجام عمل جراحی می‌توانید مصرف کنید. داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپیرین و داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن و آلوِ باید از 7 روز قبل از انجام عمل قطع شود. در نهایت شما باید به دقت به دستورالعمل‌هایی که در مورد مدت زمانی که قبل از عمل نباید غذا بخورید (معمولاً در نیمه شب) توجه کرده و آن را رعایت کنید. اگر شما روز قبل از عمل دچار بیماری شدید لطفاً به مطب اطلاع دهید که در صورت لزوم انجام عمل جراحی را به تعویق بیفتد.

عمل جراحی و شکاف‌های لازم برای انجام این عمل جراحی


3

جراحی زیبایی گوش معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. در این روش، شما تزریق آرامش‌بخش و داروهای مسکن و ضد درد به صورت وریدی دریافت می‌کنید که باعث آرامش و خوابیدن شما در طول عمل جراحی می‌شود.

عمل جراحی اتوپلاستی گوش معمولاً 1 تا 2 ساعت به طول می‌انجامد. در صورتی که بیماری پیچیده‌تری وجود داشته باشد، زمان بیشتری برای عمل لازم خواهد بود.

برای انجام عمل جراحی، جراح یک شکاف را در چین‌وچروک‌های طبیعی پشت گوش در ناحیه بین گوش و سر ایجاد می‌کند. از طریق این شکاف، جراح بخشی از غضروف اضافی را برداشته و شکل آن را تغییر می‌دهد تا گوش به تناسب بیشتری با سر برسد. در صورت لزوم، جراح ممکن است با استفاده از بخیه‌های دائمی، گوش را به سمت سر نزدیک‌تر بکشد. همچنین، پوست اضافی نیز برداشته می‌شود.

در بیشتر موارد، شکاف می‌تواند در چین و چروک‌های طبیعی پشت گوش مخفی بماند. به طور معمول، یک شکاف در چین و چروک پشت گوش و یک یا چند شکاف کوچک بین چین‌های گوش ایجاد می‌شود.

پانسمان گوش 1 تا 2 روز پس از عمل جراحی برداشته می‌شود و پس از آن نیازی به پانسمان کردن گوش نیست. بخیه‌های استفاده شده به طور عمومی جذب می‌شوند و نیازی به برداشت آنها نیست. یک پماد آنتی‌بیوتیک برای استفاده دو بار در روز بر روی شکاف عمل جراحی تجویز می‌شود. جراحی زیبایی گوش به عنوان یک عمل سرپایی و بدون خطر انجام می‌شود. بیشتر بیماران می‌توانند در همان روز و پس از پایان عمل جراحی به خانه برگردند.

پس از اتوپلاستی


5

4

تورم و کبودی علائم رایج در دوران بهبودی هستند. این علائم پس از عمل جراحی در درجات مختلف ممکن است ایجاد شوند. تورم در 48 ساعت پس از عمل جراحی به اوج خود می‌رسد و پس از آن به سرعت از بین می‌رود. پس از گذشت یک هفته از عمل جراحی بیشتر تورم‌ها از بین می‌روند. با گذشت 6 تا 8 هفته همه ورم‌ها از بین می‌روند. کبودی یک روز پس از عمل جراحی بسیار زیاد و شدید بوده و پس از آن به سرعت محو می‌شود. گوش زیاد کبود نمی‌شود.

عمل‌های جراحی دیگر


ترمیم لاله گوش

6

کشیدگی شدید ممکن است باعث پاره شدن لاله گوش شود. این نوع پارگی می‌تواند جزئی، کامل یا چندگانه باشد و اصلاح و ترمیم آن به کمک عمل‌های جراحی پلاستیک قابل انجام است.
مواد بی‌حس کننده موضعی در لاله گوش تزریق می‌شود. برای اصلاح و ترمیم پارگی یا سوراخ کشیده شده گوش، قسمتی از پوست اطراف پارگی یا سوراخ گشاد شده برداشته می‌شود، قسمت‌های باقی مانده اطراف پارگی یا سوراخ به وسیله بخیه به هم وصل می‌شوند که این کار را می‌توان هم به کمک بخیه‌های جذبی (در بافت داخلی) و هم به وسیله بخیه‌های معمولی (در سطح پوست) انجام دارد.
داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه پزشک معمولاً کافی هستند. پس از انجام عمل جراحی، گوش باید به مدت یک هفته روزانه سه مرتبه شسته شود و به مدت 2 تا 6 ماه از گوشواره و جواهرات در گوش استفاده نشود. در صورتی که بخیه‌های پوستی مورد استفاده قرار گیرند، 1 تا 2 هفته پس از عمل جراحی برداشته می‌شوند. بیشتر بیماران در مدت کمتر از یک هفته می‌توانند به کارها و امور روزمره خود بپردازند.

چه محدودیت‌هایی وجود دارد؟


شما می‌توانید یک روز پس از انجام عمل جراحی استحمام کنید اما حداقل به مدت دو هفته نباید در وان آب وارد شوید یا شنا کنید. بسیاری از بیماران پس از چند روز می‌توانند به راحتی به کارهای روزمره خود پرداخته و احساس خوبی داشته باشند. باید به مدت دو هفته پس از عمل جراحی از انجام فعالیت‌های شدید مانند دویدن، انجام ورزش‌های هوازی و ایروبیک، وزنه‌برداری و سکس اجتناب شود. کودکان باید حداقل به مدت 6 هفته از انجام ورزش‌های پربرخورد اجتناب کنند.

چه اسکارهایی پس از عمل جراحی زیبایی گوش باقی می‌مانند؟


اسکارهای ناشی از عمل جراحی زیبایی گوش معمولاً به صورت کامل بهبود یافته و به خوبی لابه‌لای چین و چروک‌های پشت گوش و در چین‌های جلوی گوش استتار می‌شوند. باقی ماندن اسکار یک عارضه غیرقابل‌پیش‌بینی پس از انجام هرگونه عمل جراحی است. این که یک لایه کامل ضخیم از پوست برداشته شود و اسکاری از آن باقی نماند غیرممکن است. جراحان ما مقالات متعدد پزشکی در مورد فرایند ایجاد اسکار و روند بهبودی زخم‌ها منتشر کرده‌اند و هر کاری انجام می‌دهند که اسکارهای باقی مانده به حداقل برسد. به هر حال شکل‌گیری و باقی ماندن اسکار در سطوح وسیع به عوامل ژنتیکی مرتبط است. اگر شما مستعد اسکار یا کلوئیدهای هایپرتروفیک (پهن و بلند) حتماً به جراح خود قبل از انجام عمل اطلاع دهید. جراحان ما بر اساس تحقیقات و تجربیات گسترده خود در شکل‌گیری اسکارهای هایپرتروفیک از تمام روش‌های موجود و در دسترس برای به حداقل رساند اسکار استفاده می‌کنند.

هزینه


هزینه جراحی زیبایی گوش به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل عبارتند از اجرت و دستمزد جراح، هزینه اتاق عمل و متخصص بیهوشی. مبالغ به میزان گستردگی و اصلاحات انجام شده بستگی دارد. یک مشاوره با جراح زیبایی به شما در تشخیص این که کدام عمل برای شما مناسب است می‌تواند بسیار مفید باشد. هزینه‌ها همچنین به پیچیدگی عمل جراحی زیبایی گوش شما و میزان کاری که در هنگام عمل جراحی باید روی شما انجام شود تا به نتایج زیبایی مطلوب دست یابید بستگی دارد.

مقالات مرتبط
Call Now Buttonمشاوره رایگان شبانه روزی