زگیل(زیگیل) پوستی: علت و درمان

r1

اغلب افراد در دوره‌ای از زندگی خود به زگیل‌های پوستی دچار می‌شوند. زگیل‌های پوستی به طور کلی بی‌خطر هستند و در نهایت به‌خودی‌خود از بین می‌روند که البته این موضوع می‌تواند ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد.اگر روی پوست خود زگیلی دارید که از وجود آن ناراحت هستید یا از نظر شما ظاهر ناخوشایند آن باعث احساس خجالت شما می‌شود، چندین روش درمان خانگی وجود دارد کی می‌توانید خودتان برای از بین بردن سریع‌تر زگیل انجام دهید.  زگیل‌ها ممکن است به دیگر نواحی بدن و همینطور به افراد دیگر سرایت کنند.

زگیل‌های پوستی معمولاً بدون درد و بی‌خطر هستند اما می‌توانند ظاهر بسیار ناخوشایندی داشته باشند و از این رو موجب خجالت‌زدگی شما شوند، در مواردی نیز زگیل‌ها دردناک می‌شوند یا ایجاد خارش می‌کنند. متخصصین کلینیک پوست و موی رازی نوع زگیل پوستی شما را تشخیص می‌دهند و در صورتی که زگیل‌های شما دردناک و یا در حال گسترش یافتن هستند، درمان آن با دارو یا سایر روش‌ها مانند لیزر یا فریز را برای شما تجویز می‌کنند. برای آن که زگیل‌ها به طور کامل از بین بروند ممکن است به چندین جلسه درمانی نیاز داشته باشید و احتمال بازگشت زگیل در آینده نیز وجود دارد.همکاران ما در کلینیک پوست و موی رازی آماده ارائه مشاوره در خصوص روش‌های درمانی زگیل‌های پوستی هستند . برای این منظور یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۸۸۳۳۴۰۲۹ -۰۲۱۸۸۳۳۳۲۵۹ تماس حاصل نمایید.

انواع زگیل و علائم آن‌ها

علائم زگیل‌های پوستی بر اساس نوع آن‌ها عبارت‌اند از:

زگیل‌های معمول

r2

این زگیل‌ها معمولاً روی انگشتان، اطراف ناخن‌ها و پشت دست ایجاد می‌شوند. این زگیل‌ها با نام "بذری" نیز شناخته می‌شوند چرا که رگ‌های خونی که درون آن‌ها وجود دارند، ایجاد نقاط ریز یا دانه‌ای می‌کنند که مانند بذر است.

زگیل پا/کف پا

r3

این زگیل‌ها اغلب در کف پا ایجاد می‌شوند. زمانی که این زگیل‌ها به صورت خوشه‌ای رشد می‌کنند، به آن‌ها زگیل موزاییکی گفته می‌شود که این یکی از اصلی‌ترین خصوصیات زگیل‌های کف پا است. فشار ناشی از راه  رفتن و ایستادن روی پا موجب مسطح شدن آن‌ها می‌شود و آن‌ها را به طرف داخل پوست هل می‌دهد. زگیل‌ها کف پا می‌توانند دردناک باشند و ایجاد حسی مانند بودن سنگریزه در زیر پا کنند. در صورتی که شخص مبتلا به زگیل کف پا با پای برهنه روی سطح کثیف و میکروبی راه برود، ممکن است دچار عفونت شود.

زگیل‌های مسطح

r4

این زگیل‌ها در مقایسه با سایر انواع زگیل، کوچک‌تر و مسطح‌تر هستند. این زگیل‌ها ممکن است در هر جایی از بدن ایجاد شوند اما بیشتر از همه بر پوست صورت کودکان تشکیل می‌شوند. در افراد بزرگسال، این زگیل‌ها بیشتر در ناحیه رویش ریش در صورت مردان و در ران پای زنان دیده می‌شود. حساسیت ناشی از اصلاح کردن و تیغ زدن پوست می‌تواند یکی از علل بروز این زگیل‌ها باشد.

زگیل تناسلی

r5

زگیل‌های تناسلی یکی از شایع‌ترین علائم ابتلا به عفونت HPV است.  در زنان، این زگیل‌ها در خارج و داخل واژن، در دهانه رحم و رحم و در اطراف مقعد ایجاد می‌شوند. در مردان، این زگیل‌ها کمتر شایع هستند و معمولاً در سر آلت تناسلی دیده می‌شوند. البته این زگیل‌ها ممکن است در قسمت پایین‌تر از سر آلت، بیضه و اطراف مقعد نیز ایجاد شوند.

علل

علت ابتلا به زگیل، انتقال ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌باشد. برخی از انواع ویروس‌های HPV نیز به عنوان عامل ابتلا به سرطان دهانه‌ی رحم شناخته می‌شوند. ویروس HPV به لایه بیرونی پوست حمله می‌کند و معمولاً در صورتی که پوست زخم باشد وارد بدن نیز می‌شود. این ویروس موجب می‌شود که سلول‌های موجود در سطح پوست به‌سرعت رشد کنند و تشکیل زگیل بدهند. سپس ممکن است ویروس HPV از یک زگیل به نواحی دیگر بدن نیز سرایت کند و در نتیجه تعداد زگیل‌ها بیشتر شود.

عوارض

• کاهش اعتماد به نفس فرد: داشتن زگیل‌های پوستی خصوصاً زگیل‌های بزرگ و زشت بر روی صورت، گردن یا دیگر نواحی نمایان پوست می‌تواند بر اعتمادبه‌نفس فرد تأثیر منفی بگذارد.
  • درد و خارش: ممکن است پوست اطراف زگیل درد و خارش داشته باشد.
  • تبدیل شدن به بافت بدخیم: بروز این حالت در افراد سالم بسیار نادر است و در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف احتمال آن کمی بیشتر است.
  • سرطان دهانه‌ی رحم: در برخی از موارد علت اصلی ابتلا به سرطان دهانه رحم، عفونت HPV است. این ویروس تغییرات پیش سرطانی در سلول‌ها ایجاد می‌کند.
  • سایر انواع سرطان: برخی از انواع HPV ممکن است باعث سرطان مهبل در زنان (قسمت خارجی ناحیه تناسلی زنان)، آلت تناسلی در مردان و مقعد شود.

تشخیص

پزشک با توجه به ظاهر و محل بروز زگیل، نوع آن را تشخیص می‌دهد. در صورتی که پزشک نسبت به نوع بیماری پوستی شما مشکوک باشد، ممکن است انجام برخی تست‌های دیگر را تجویز کند.نمونه‌گیری با پانچ یکی از روش‌های تهاجمی‌تر برای آزمایش کردن ناحیه‌ی مشکوک در پوست است. پزشک در ابتدا ناحیه مورد نظر را بی‌حس می‌کند و سپس کمی از سطح پوست که بافت زگیل را دارد و عمق پوست را نمونه‌برداری می‌کند. این نمونه برای ارزیابی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

اسید (مایع یا برچسب)

r5

پرکاربردترین روش درمان زگیل، استفاده از نوع خاصی اسید به نام سالیسیلیک اسیداست که بر روی زگیل زده می‌شود.  در مورد این درمان نباید نگران باشید. ممکن است شنیدن واژه‌ی اسید برای شما نگران‌کننده باشد اما زدن این مایع به زگیل زیاد دردناک نیست هرچند ممکن است سوزش خفیفی داشته باشد. شما می‌توانید محلول اسید را روی زگیل بمالید و یا برچسب‌هایی که مانند بانداژ است و روی سطح داخلی آن اسید مالیده شده، به پوست خود بزنید. قبل از زدن برچسب باید زگیل را به مدت ۱۰ دقیق در آب گرم قرار دهید و سپس باید سطح زگیل را با چیزی که سطح زبری دارد (مانند سوهان معمولی یا سوهان ناخن) بمالید تا زگیل مسطح شود و اسید بهتر عمل کند. اسید موجب لایه‌برداری پوست می‌شود و در نهایت کل زگیل طی لایه‌برداری پوست از بین می‌رود.

لیزر

r6

لیزر برداشتن زگیل باید توسط پزشک متخصص انجام شود. در این روش از اشعه‌ی لیزر با شدت بالا برای سوزاندن بافت زگیل استفاده می‌شود. بسته به محل وجود زگیل، ممکن است قبل از انجام لیزر از بی‌حسی موضعی استفاده شود. مانند هر روش درمانی دیگر، لیزر نیز دارای مزایا و معایبی است. بعد از جراحی لیزری شما می‌توانید اطمینان داشته باشید که هیچ جای زخمی روی پوست شما نمی‌ماند اما از طرف دیگر، جراحی لیزری گران‌ترین روش برای درمان زگیل است.

کرایوتراپی

r69

در این روش از نیتروژن مایع استفاده می‌شود که بسیار سرد است و هرگونه بافت زنده‌ای را فریز می‌کند. زدن مقادیر کم نیتروژن مایع بر روی بسیاری از انواع ضایعات پوستی، روش درمانی استانداردی محسوب می‌شود. اصطلاح پزشکی برای این روش درمانی، کرایوتراپی است.معمولا گاز نیتروژن بین ۱۰ تا ۳۰ ثانیه روی ناحیه مورد نظر اعمال می‌شود. تصور کنید که یک تکه یخ را برای ۱۰ تا ۳۰ ثانیه روی پوست خود می‌گذارید. این کار کمی احساس ناراحتی در پوست شما ایجاد می‌کند اما زیاد دردناک نیست. نیتروژن مایع که به پوست زده می‌شود نیز احساس مشابهی دارد اما سرد‌تر است و از نظر اغلب بیماران، حسی که ایجاد می‌کند کامل قابل تحمل است.بعد از انجام کرایوتراپی، برآمدگی پوست، زگیل یا هر ضایعه پوستی دیگری که تحت درمان بوده، به تدریج تغییر رنگ می‌دهد و می‌افتد. پوست اطراف این ناحیه گاهی قرمز و متورم می‌شود و برای یک یا دو روز کمی دردناک خواهد بود. اثر نیتروژن مایع بر پوست مشابه با سوختگی خفیف است. در برخی موارد در جای درمان شده یک تاول (اغلب تاول خونی) تشکیل می‌شود. اگر این اتفاق افتاد بهتر است که تاول را با یک سوزن تمیز بترکانید و روی زخم را ببندید. پوست جدید به زودی تشکیل می‌شود و پوست قبلی به صورت پوسته درمی‌آید و می‌افتد. نتایج ظاهری این روش نیز بسیار خوب است.

r7

پزشک تاول را با تیغ جراحی می‌برد و سپس با کمک سوزن الکتریکی بافت آن را می‌سوزاند. انجام این کار می‌تواند دردناک باشد و بنابراین پزشک در ابتدا پوست شما را بیحس می‌کند. از آنجایی که این جراحی می‌تواند موجب به جا ماندن جای زخم شود، معمولاً تا جای ممکن از این روش استفاده نمی‌شود.

پیشگیری

شستن دست‌ها می‌تواند به پیشگیری از بروز زگیل پوستی کمک کند. در مکان‌های عمومی از حوله استفاده نکنید و در مکان‌هایی که سایر افراد احتمالاً پابرهنه راه‌رفته‌اند، حتماً پای خود را بپوشانید.در صورتی که زگیل دارید، آن را دست نزنید تا از گسترش آن‌ها جلوگیری کنید. می‌تواند روی زگیل را با بانداژ بپوشانید. علاوه بر این، دست خود را تا جای ممکن خشک نگه دارید. زگیل را در مکان‌های مربوط به سختی می‌توان کنترل نمود. هرگز نباید پوست ناحیه‌ای که زگیل دارد را لیف بکشید، شانه کنید یا تیغ بزنید چرا که زگیل از این طریق گسترش پیدا می‌کند. بعد از دست زدن به زگیل باید دست خود را کامل بشویید.

این مقاله را ذکر کنید: کلینیک تخصصی پوست، کاشت مو و زیبایی رازی, "زگیل(زیگیل) پوستی: علت و درمان,", https://clinicrazi.ir/%d8%b2%da%af%db%8c%d9%84%d8%b2%db%8c%da%af%db%8c%d9%84-%d9%be%d9%88%d8%b3%d8%aa%db%8c-%d8%b9%d9%84%d8%aa-%d9%88-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86/.