رینوپلاستی: فرق عمل جراحی باز و بسته بینی

rinopelastiiib

به طور حتم یکی از سخت‌ترین و گیج کننده‌ترین تصمیماتی که متقاضیان جراحی بینی با آن مواجه می‌شوند، انتخاب بین جراحی باز و بسته است. این اصطلاحات به طور ساده به دو روش ممکن در جراحی و متدهای موجود برای برداشتن موقتی پوست بینی و ایجاد تغییرات بر روی آن اطلاق می‌گردد. از آنجایی که بیشتر تغییراتی که در ظاهر بیرونی بینی اتفاق می‌افتد نتیجه‌ی تغییراتی است که در اسکلت بینی به وجود می‌آید؛ روش جراحی و تاثیری که بر روی شکل استخوان بینی می‌گذارد ارتباط مستقیمی با سهولت جراحی و همچنین نتیجه‌ی آن دارد.

اگر در فکر جراحی بینی هستید بسیار مهم است که بطور واضح با پزشک جراح خود مشورت کنید. پزشک شما باید بداند در جراحی چه چیزی برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است همچنین شما باید از عوارض و مزایای روش‌های مختلف جراحی مطلع گردید. روشی که جراح پلاستیک شما توصیه می‌کند، می‌تواند در انتخاب شما تاثیرگذار باشد. مهم است که در خصوص روش‌های مختلف جراحی بینی با پزشک خود مشورت کنید چرا که این کار باعث می‌شود به نتیجه دلخواه خود برسید.

کدام روش جراحی برای شما مناسب‌تر است؟


جراحی ترمیمی و زیبایی بینی یکی از محبوب‌ترین جراحی‌های پلاستیکی است. این جراحی همچنین به عنوان یکی از پیچیده‌ترین عمل‌های پلاستیکی شناخته می‌شود. در هر دو روش باز و بسته، جراح برای بهبود شکل بینی، پوست قسمت زیراستخوانی و غضروف بینی را تغییر می‌دهد. مقدار جراحی در جراحی باز یا بسته بسته به تشخیص و تصمیم جراح ممکن است متفاوت باشد.

بعضی از جراحان باور دارند که جراحی بسته بینی، محدودیتی در تغییر شکل بینی ایجاد می‌کند، بنابراین برای تغییر شکل نوک بینی یا جراحی‌های پیچیده دیگر، جراحی باز را ترجیح می‌دهند. این به دلیل این است که در جراحی باز، آن‌ها قادرند بیشتر از غضروف بینی را مشاهده کنند و شکل آن را تغییر دهند. همچنین برخی از جراحان معتقدند که این روش، فرایند هماهنگ‌سازی بینی را آسان‌تر می‌کند. بعضی از جراحان بهترین نتیجه را از طریق جراحی بسته بدست می‌آورند. گاهی اوقات، جراحان در ابتدا روش جراحی بسته را انتخاب می‌کنند، اما در نهایت به این نتیجه می‌رسند که جراحی باز نتیجه بخش‌تری دارد.

اکثر جراحان جراحی باز را برای ترمیم عمل‌های قبلی یا در مواردی که به پیوند بافت بینی نیاز است، انتخاب می‌کنند. در جراحی‌های ساده روی سطح بینی، از روش جراحی بسته بینی استفاده می‌شود.

جراحی بسته بینی

rinopelastiiib1

در عمل بسته بینی جراح دو شکاف موازی در بخش داخلی سوراخ بینی ایجاد کرده که به دسترسی به استخوان زیر پوست کمک می‌کند. بهترین مزیت رینوپلاستی بسته این است که برش‌ها و زخم‌های ناشی از آن در داخل حفره‌ی بینی ایجاد می‌شوند ، بنابراین دیده نمی‌شوند. به دلیل این که جراحی بسته نسبت به عمل باز بینی آسیب کمتری برای بافت‌ها دارد، در مدت زمان کمتری بهبود پیدا می‌کند. اگرچه، در جراحی بسته برش‌های ایجاد شده در بینی باز می‌مانند و این مسئله کار را برای سر جای خود قرار دادن پوست بینی سخت می‌کند. کل پروسه‌ی جراحی از طریق دو شکاف جدا از هم و دسترسی به بخش زیرین بینی انجام می شود. باید اضافه گردد که در این روش احتمال انحراف غضروف بینی افزایش می‌یابد چرا که رسیدن به شکل متناسب نیازمند کشش و باز شدن بیشتر پوست است. همچنین این روش پاسخگوی جراحی‌های پیشرفته در تغییر شکل بینی نیست.

جراحی باز بینی

rinopelastiiib2

در عمل باز بینی برای ارتباط بین برش‌های ایجاد شده در سوراخ‌های بینی از یک برش افقی که به برش کلوملا معروف است استفاده می‌کنند. این برش به جراح اجازه می‌دهد که پوست بینی را کاملا برداشته و دید و دسترسی بهتری نسبت به بخش زیرین بینی داشته باشد. دسترسی راحت به استخوان‌های زیرین غضروف مهم‌ترین مزیت جراحی باز بینی است. این دسترسی باعث افزایش دقت در دوباره فرم دادن بینی می‌شود و جراح را قادر می‌سازد که به فرم دلخواه خود برسد که این مزیت در طول جراحی بسته بینی امکان‌پذیر نیست.

همچنین عمل باز بینی میزان انحراف بینی را کاهش می‌دهد و بازسازی غضروف بینی را از طزیق بخیه و یا پیوند بافت تسهیل می‌بخشد. از عیوب عمل باز بینی می‌توان به مشخص بودن زخم‌های ناشی از جراحی اشاره کرد. اگرچه این زخم‌ها بسیار کوچک هستند (4_5 میلی‌متر) و در باریک‌ترین بخش کالوملا در بخش پایین بینی ایجاد می‌شوند. در این روش با اجرای دقیق برش زخم به ندرت قابل است.

آثار زخم و تفاوت در روند بهبودی


rinopelastiiib3

در روش عمل بسته بینی هیچ برشی در قسمت بیرونی بینی ایجاد نمی‌شود. بنابراین اگر زخم‌های ناشی از جراحی برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است بهتر است که با پزشک خود در خصوص عمل بسته بینی صحبت کنید. برش کوچک ایجاد شده بر روی کلوملا به طور معمول جای زخم کمی از خود به جای می‌گذارند. معمولا زخم‌های ناشی از جراحی بینی بعد از درمان کاملا ناپدید می‌شوند. همچنین از آن جایی که این برش‌ها در قست پایینی بینی ایجاد می‌شوند اصولا قابل تشخیص نیستند، در این خصوص با جراح خود مشورت کنید. این نیز باید اضافه گردد که در هر دو روش جراحی بیمار همان روز از بیمارستان مرخص می‌گردد.

هر دو روش جراحی باعث ایجاد کبودی و ورم می‌شود. همچنین ممکن است زیر چشم‌ها کبود گردد. این کبودی‌ها و تورم در طول هفته اول شروع به کاهش می‌کند اما چندین هفته طول می‌کشد تا کاملا برطرف گردد و این زمان در جراحی باز بینی بیشتر است. در هر صورت خوابیدن در حالتی که سر بالاتر از سطح قلب قرار بگیرد در هفته‌های اول باعث تسریع بهبودی می‌شود.

نتیجه‌گیری


بیمارانی که به دنبال جراحی بینی هستند زمانی که جراح در هر دو روش جراحی باز و بسته مهارت کافی داشته باشد و خواسته بیمار را بر خواسته‌ی خود ترجیح دهد بیشترین بهره را دریافت خواهند کرد. بیشتر متقاضیان جراحی بینی برای عمل بسته بینی مناسب هستند و ارائه‌ی پیشنهاد این نوع جراحی به آنها از طرف یک جراح ماهر دور از انتظار نیست. بیمارانی که قبلا و در زمان‌های مختلف جراحی بینی داشته‌اند و بینی آنها از حالت طبیعی خارج شده و نیازمند جراحی‌های پیچیده‌تر و پیوند بافت هستند بهترین گزینه برای جراحی باز هستند.

به طور خلاصه از مزیت‌های عمل بسته بینی می‌توان به زمان کمتر در طول جراحی و دوران بهبودی اشاره کرد. در حالی که جراحی‌ باز بینی برای بیمارانی با مشکلات پیچیده‌تر در ساختار بینی مناسب‌تر است.

تفاوت هزینه در روش باز و بسته جراحی بینی


مشخصا هزینه جراحی باز بینی بیشتر از جراحی بسته بینی است چرا که عموما جراحی پیشرفته‌تری است و این باعث می‌شود وسایل مورد نیاز برای جراحی افزایش یابد و همچنین بیمار برای مدت طولانی‌تری بیهوش باقی بماند. همه‌ی این موارد بر روی هزینه‌ی جراحی تاثیر می‌گذارند. هزینه جراحی بسته بینی به عوامل مختلفی بستگی دارد. تعداد جراحی‌هایی که باید انجام شود تا بینی به فرم دلخواه در آید بر هزینه جراحی تاثیر گذار است. همچنین نوع بینی بیمار در تعیین میزان هزینه‌های جراحی نقش مهمی دارد.

هزینه‌های جراحی به جراحی که انتخاب می‌کنید، ناحیه‌ای که جراحی در آن انجام می‌شود و همچنین داروی بیهوشی استفاده شده بستگی دارد.

مقالات مرتبط
Call Now Buttonمشاوره رایگان شبانه روزی