درمان پولیپ بینی با جراحی

as

پولیپ‌های بینی غده‌های خوش‌خیمی و کوچکی از بافت بینی هستند که در بینی یا سینوس‌ها شکل می‌گیرند. بیماران مبتلا به پولیپ‌های بزرگ بینی ممکن است دچار اختلالات تنفسی، کاهش حس بویایی، سردرد، احتقان بینی یا خروپف شوند. این عوارض جانبی می‌توانند به کمک انجام عمل جراحی برداشتن این غده‌های غیر سرطانی که به آن عمل جراحی آندوسکوپی سینوس یا جراحی سینوزیت گفته می‌شود برطرف شوند.

برداشتن پولیپ‌های بینی غالباً به فرد کمک می‌کند که راحت‌تر تنفس کند. پس از درمان‌های دارویی یا عمل‌های جراحی به مرور زمان، حس بویایی یا چشایی از دست رفته بهبود یافته و باز می‌گردند. در خلال جلسه مشاوره، متخصصین کلینیک زیبایی رازی با توجه به مشکلات و بیماری شما در مورد روش‌های درمان با شما صحبت می‌کنند. اگر شما به اطلاعات بیشتری نیاز دارید یا تمایل به رزرو نوبت دارید، با شماره های 02188334029 02188333259 تماس حاصل فرمایی تا کارمندان ما در کلینیک به شما در رسیدن به هدفتان کمک کنند.

پولیپ بینی چیست؟

sdgv

پلیپ بینی یک غده خوش‌خیم (غیر سرطانی) است که در پوشش بینی یا سینوس‌ها رشد می‌کند. این پولیپ‌ها معمولاً در حفره‌های سمت چپ یا راست بینی ایجاد شده و مسیر عبور هوا را مسدود می‌کنند. این پولیپ‌ها باعث افزایش آبریزش بینی شده و حس بویایی را کاهش می‌دهند. همه زائده‌های درون بینی، پولیپ نیستند.

التهاب مزمن (بلندمدت) پوشش بینی باعث ایجاد پولیپ در بینی می‌شود و البته در برخی موارد این پولیپ بدون دلیل مشخصی در بینی شکل می‌گیرند. افراد مبتلا به بیماری تب یونجه مزمن (رینیت آلرژیک) بیش از سایرین در معرض ابتلا به پولیپ‌های بینی هستند. به علاوه، پولیپ‌های بینی معمولاً در کودکان مبتلا به فیبروز کیستی نیز شکل می‌گیرند.

افراد مبتلا به پولیپ بینی و آسم غالباً به آسپیرین و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی دیگر مانند ایبوپروفن و ناپروکسن آلرژی دارند. این افراد در صورت مصرف این داروها دچار تنگی نفس ناگهانی و شدیدی می‌شوند.

اگر شما به پولیپ بینی یا اسم مبتلا هستید، از مصرف داروهای حاوی آسپیرین یا ترکیبات ضدالتهابی غیراستروئیدی پرهیز کنید. به یاد داشته باشید که آسپیرین و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی داروهایی هستند که غالباً بدون نسخه پزشک برای کاهش درد و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا به کار برده می‌شوند. این مواد همچنین در برخی کرم‌های پوستی نیز وجود دارند.

علائم اصلی پولیپ بینی عبارتند از:

• اختلالات تنفسی از طریق بینی
  • تخلیه و آبریزش مدام بینی
  • گرفتگی دائمی صورت و احساس ناراحتی در صورت
  • عفونت‌های مکرر سینوسی
  • از دست دادن حس چشایی

تشخیص

پزشک در مورد سوابق بیماری‌های شما سؤالاتی مطرح می‌کند، از جمله تب، رینیت آلرژیک، آسم یا آلرژی به آسپیرین. سپس پزشک ناحیه بینی شما را بررسی می‌کند تا به وجود احتمالی توده‌های آنگوریتیک (پولیپ) به شکل انگور و با رنگ زرد یا خاکستری آگاه شود. او معمولاً از یک ابزار به نام اندوسکوپ بینی استفاده می‌کند که یک لوله کوچک و انعطاف‌پذیر است و در نوک آن یک دوربین قرار دارد.

پولیپ‌های بینی تقریباً همیشه در هر دو طرف بینی وجود دارند. اگر پولیپ فقط در یک طرف بینی مشاهده شود، ممکن است نیاز به انجام سی تی اسکن باشد تا از عدم وجود مشکلات و بیماری‌های جدی و خطرناک اطمینان حاصل شود. این اسکن قادر است به دقت اندازه توده را تعیین کند.

sdfveda

یکی از روش‌های معمول درمان پولیپ بینی، استفاده از کورتیکواستروئیدها است. این داروها به صورت اسپری بینی عرضه می‌شوند و به کاهش تورم و التهاب بینی کمک می‌کنند.

کورتیکواستروئیدهایی که به طور معمول برای درمان پولیپ بینی تجویز می‌شوند عبارتند از فلوتیکازون (موجود در فلوناز)، مومتازون (موجود در ناپروکسن)، بودزونید، فلونیزولید و تریامسینولون.

در صورتی که پزشک شما این کورتیکواستروئیدهای بینی را تجویز کرده و علائم بیماری بهبود نیافت، شما باید داروهای خوراکی را مصرف کنید. استفاده از کورتیکواستروئیدهای خوراکی معمولاً با عوارض جانبی خطرناک همراه است، بنابراین پزشک آنها را به مدت کوتاهی تجویز می‌کند.

در صورتی که بعد از مصرف کورتیکواستروئیدهای خوراکی علائم شما بهبود نیابد، پزشک ممکن است عمل بایوپسی (بیوپسی) یا برداشت پولیپ‌های بینی را به شما پیشنهاد دهد.

علاوه بر کورتیکواستروئیدها، پزشک ممکن است داروهای دیگری را برای مقابله با التهاب‌های مزمن در حفره‌های سینوس شما تجویز کند. به عنوان مثال، ممکن است آنتی‌بیوتیک‌ها یا آنتی‌هیستامین‌ها را تجویز کند.

عمل جراحی

به نظر می‌رسد عمل جراحی آخرین روش برای از بین بردن پولیپ بینی پس از شکست روش‌های درمانی دیگر است. جزئیات خاص در مورد نحوه انجام عمل جراحی به سایز، محل و تعداد پولیپ‌های بینی بستگی دارد. جراحی‌های پولیپ بینی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

عمل جراحی سینوس اندوسکوپیک

sfdg

با انجام این عمل جراحی پزشک قادر خواهد بود که بافت بیماری که پولیپ را ساخته برداشته و همچنین مشکلات التهابی سینوس را اصلاح کند.

جراح یک اندوسکوپ در نوستریل بینی قرار می‌دهد تا بتواند به عمق حفره‌های بینی دست پیدا کند و با استفاده از ابزارهای کوچک جراحی، پولیپ را بردارد. وی ممکن است فاصله بین سینوس‌ها و مسیر بینی را عریض‌تر کند تا نفس کشیدن برای شما راحت‌تر شود. این عمل معمولاً به عنوان یک عمل سرپایی محسوب می‌شود.

عمل سینوس

fdgdfr

این عمل اساساً برای درمان سرطان و عفونت‌های جدی انجام می‌شود. یک شکاف در پوست ایجاد می‌شود تا بتوان مستقیماً به داخل بینی دسترسی پیدا کرد. این کار به ندرت برای پولیپ‌های خوش‌خیم بینی انجام می‌شود.

همچنین جراحی پولیپکتومی از متداول ترین درمان جراحی پولیپ می باشد.

دوران بهبود و نقاهت

پس از انجام عمل جراحی، بسیار مهم است که مراقبت‌های مناسبی از بینی و سینوس‌ها به عمل آورید تا سریع‌تر بهبود یابند و از شکل‌گیری اسکار در آنها جلوگیری شود.

در بیشتر مواد، پزشک شما یک بسته موقتی داخل بینی قرار می‌دهد تا سینوس‌ها را باز نگه داشته و مایعات بافت‌های در حال بهبودی را جذب کند. این بسته جذبی از جنس مدترونیک به سنیوس ها کمک می‌کند تا سریع‌تر بهبود یابند و به تدریج پس از چند هفته جذب بدن می‌شوند (بسته‌های قدیمی بینی باید از داخل بینی بیرون کشیده می‌شدند و به دلیل چسبندگی که به بافت‌های بینی ایجاد می‌شد، درآوردن آنها را بسیار دردناک می‌کرد.)

در اینجا برخی پیشنهادها برای مراقبت از بینی و سینوس‌ها پس از عمل ارائه می‌شود:

• سر خود بالا نگه دارید تا به کاهش خونریزی و تورم پس از عمل کمک شود. اولین شب پس از جراحی، سر خود را به کمک یک پشتی اضافی بالا نگه داشته یا روی یک صندلی بخوابید.
  • اگر در بینی شما بسته‌ای قرار داده شده یا از اسپلینت بینی استفاده می‌کند، مطمئن باشید که آنها سر جای خودشان قرار دارند. اگر بسته سنگین و چسبناک شد، از طریق دهان نفس بکشید. بسته یا اسپلینیت را از محل خود برندارید.

آیا انجام عمل جراحی پولیپ بینی خطرناک است؟

همه عمل‌های جراحی با خطرات احتمالی، مزایا و نگرانی‌هایی همراه هستند. عمل پولیپ بینی هم از این قاعده مستثنی نیست. برخی عوارض جانبی نادر و غیرمعمول ممکن است پس از عمل دیده شود. دقت کنید که این عوارض به شدت بیماری و پیچیدگی وضعیت شما، مهارت و تجربه جراح و محل پولیپ در بینی بستگی دارد. درصد کمی از بیماران که تحت عمل جراحی پولیپ بینی قرار می‌گیرند دچار خونریزی شدید یا عفونت‌های سینوسی پس از عمل می‌شوند.

چگونه می‌توانم از ابتلا به پولیپ بینی پیشگیری کنم؟

پولیپ‌های بینی می‌توانند دردناک بوده و درمان آنها خسته‌کننده و ناامیدکننده باشد. در این صورت اگر شما احتمال ابتلا به پولیپ را کاهش دهید یا حتی از بروز آن جلوگیری کنید یا اگر به تازگی پولیپ‌های بینی خود را درمان کرده‌اید و می‌خواهید احتمال بازگشت و عود دوباره آن را کاهش دهید، توصیه‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند:

آلرژی یا آسم خود را درمان کنید

اگر شما مستعد آلرژی هستید یا حساسیت شدید به موی حیوانات خانگی دارید که می‌تواند منجر به ابتلا به اسم شود، به پزشک مراجعه کرده و مطابق برنامه درمانی که او به شمت ارائه می‌کند عمل کنید.

از آلاینده‌ها در داخل و خارج از منزل دوری کنید

دنیای اطراف ما پر از دود و مواد آلاینده است که باعث تحریک مسیر بینی شده و تورم و پولیپ را در بینی شکل می‌دهند. از آلاینده‌هایی که باعث تحریک شما می‌شوند مانند گرد و غبار، دود، دود سیگار، آلودگی و زباله‌های دیگر دوری کنید.

با عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مقابله کنید

دست‌های خود را پس از استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا دست زدن به دستگیره‌های در بشورید. شیشه‌های کوچک شوینده آنتی باکتریال دست را همراه خود داشته باشید و برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های باکتریایی و ویروسی از آن استفاده کنید.