جراحی زیبایی و جوانسازی واژن (لابیا پلاستی): روش، مراحل، هزینه

laybapelastic

لابیاپلاستی یا  جوانسازی با جراحی زیبایی واژن ، معمولاً به عمل کوچک کردن لبه‌های واژن اشاره دارد؛ در واقع این عمل یک نوع جراحی زیبایی برای دستگاه تناسلی زنان به شمار می‌رود. زنانی که لبه‌های واژن آنها خیلی بزرگ است و حالت آویزان به خود گرفته، تمایل به انجام این عمل دارند. برخی بیماران از اینکه هنگام پوشیدن لباس‌های تنگ احساس ناراحتی می‌کنند، شکایت دارند. پزشک از طریق عمل لابیاپلاستی که با نام عمل جوانسازی لبه‌های واژن نیز شناخته شده است، علائمی که ناشی از بزرگ بودن لبه‌های واژن است را اصلاح و یک ظاهری طبیعی برای واژن ایجاد می‌کند؛ برخی این علائم عبارتند از: تورم و برآمدگی، التهاب مزمن، احساس ناراحتی و بروز عفونت‌ها.

اگر تمایل به انجام عمل لابیاپلاستی دارید، باید یک جلسه مشاوره با جراحی که در عمل لابیاپلاستی و جوانسازی واژن تجربه دارد، ترتیب دهید. متخصصین ما در کلینیک زیبایی رازی، در طول جلسه مشاوره در مورد اهداف خاص شما، صحبت می‌کنند و همچنین سؤالات زیادی از شما می‌پرسند تا مطمئن شوند که این عمل برای شما مناسب است. برای دریافت خدمات مشاوره درباره این جراحی زیبایی یا رزرو نوبت شماره‌های 02188334029 – 02188333259 در اختیار شماست.

همکاران ما آماده پاسخگویی به سؤالات شما هستند.

عمل لابیاپلاستی چیست؟

محبوبیت جراحی‌های زیبایی مرتبط با مناطق کمر به پایین برای بهبود و شکل دادن به اندام‌ها، از جمله لابیاپلاستی، در حال رشد و افزایش است. زنان به دلایل مختلفی تمایل به انجام این نوع عمل‌ها دارند. برخی از آنها به دنبال تسکین درد در ناحیه تناسلی خود هستند، در حالی که برخی دیگر تمایل به زیباتر کردن واژن خود دارند و به طور کلی به دنبال اهداف زیبایی مشابه می‌باشند. برخی از افراد هم امیدوارند با انجام این جراحی، میزان رضایت و لذت جنسی خود را افزایش دهند.

لابیاپلاستی یک عمل جراحی است که برای اصلاح و تغییر شکل لبه‌های داخلی واژن (لابیا مینور)، لبه‌های خارجی واژن (لابیا ماژور) یا هر دو انجام می‌شود. لابیا مینور لبه‌های داخلی پوستی هستند که کلیتوریس و واژن را پوشش می‌دهند. لابیا ماژور لبه‌هایی هستند که در بخش خارجی اندام تناسلی قرار دارند. به دلیل رویدادهایی مانند روابط جنسی، زایمان، عوامل ژنتیکی و پیری، ممکن است لبه‌های واژن بزرگ و نامتقارن شوند.

کاندیدای مناسب برای عمل لابیاپلاستی

زنانی که لبه‌های داخلی و بیرونی واژن آنها بزرگ است و این باعث درد و ناراحتی و یا احساس خجالت و کمرویی آنها می‌شود، می‌توانند کاندیدای مناسبی برای عمل لابیاپلاستی باشند. بزرگ و بلند بودن لبه‌های واژن ممکن است در حین رابطه جنسی، ورزش کردن و یا حتی در هنگام پوشیدن شلوارهای جین تنگ، باعث بروز درد و ناراحتی شود. زنان جوانی که مراحل رشد را به طور کامل طی کرده‌اند و زنان بزرگ‌سالی که در وضعیت سلامتی خوبی به سر می‌برند، بهترین و مناسب‌ترین کاندیدای این عمل جراحی هستند. زنان تراجنسیتی نیز می‌توانند بعد از انجام عمل واژینوپلاستی (یک نوع عمل ترمیمی برای واژن)، عمل لابیاپلاستی را انجام دهند.

عمل لابیاپلاستی به منظور افزایش میزان رضایت یا لذت جنسی طراحی نشده است. در صورتی که هدف شما افزایش میزان لذت جنسی است، حتماً این مطلب را با پزشک خود در میان بگذارید تا روش‌های مناسب دیگری به شما پیشنهاد دهد.

لابیاپلاستی تنها یک نوع عمل جراحی زیبایی نیست که بتوان آن را روی واژن انجام داد. عمل جوانسازی واژن شامل سفت و تنگ کردن واژن و نواحی پرینیوم است که ممکن است در حین زایمان کشیده شده باشد. برخی جراحان جوانسازی واژن را توصیه می‌کنند که میزان لذت جنسی را برای دو طرف رابطه افزایش می‌دهد.

الزامات قبل از عمل جراحی

لازم است در طول جلسه مشاوره، به تمامی دستورالعمل‌هایی که توسط پزشک بیان می‌شوند خوب گوش دهید و تمامی سؤالات خود در مورد روش عمل و نتایج آن را بپرسید. برخی اقدامات برای آماده‌سازی قبل از عمل عبارتند از:

• دو هفته قبل از عمل، سیگار کشیدن را متوقف کنید.
  • قبل از عمل، مصرف هرگونه مولتی‌ویتامین، داروهای گیاهی و آسپرین را متوقف کنید.
  • لازم است برای داشتن یک عمل بی‌خطر و شفاف، معاینه H&P (معاینه فیزیکی و بررسی سوابق پزشکی) و آزمایش CBC (تشخیص کم‌خونی) را انجام دهید.
  • شب قبل از عمل، از مصرف خوراکی و آب خودداری کنید.

روش انجام عمل لابیاپلاستی

01

تکنیک Trim

تکنیک Trim که گاه اوقات به نام تکنیک strip نیز شناخته می‌شود، رایج‌ترین روش مورداستفاده برای کوچک کردن طول لبه‌ها است. در این روش، پوست اضافی لبه‌های داخلی واژن، به صورت طولی برش می‌خورد. برخی بیماران این روش را ترجیح می‌دهند، زیرا این روش عوارض احتمالی کمتری به دنبال دارد و برای افرادی که به دنبال حذف لبه‌های طولانی و تیره رنگ واژن خود هستند، نتایج بهتری دارد.

تکنیک Wedge

در روش Wedge، بخش گوه شکل لبه‌های واژن برداشته می‌شود تا قسمت عمده‌ای از لبه‌های داخلی کوچک شود.لابیاپلاستی یک عمل سرپایی است که معمولاً حدود 1 تا 2 ساعت طول می‌کشد. در طول این عمل، بیمار باید تحت بیهوشی کامل باشد. بعد از عمل، به محض اینکه IV از مچ بیمار باز شد، بیمار به هوش می‌آید. ممکن است بیمار بعد از عمل، کمی احساس تهوع داشته باشد. معمولاً بعد از اتمام عمل، بیمار مرخص می‌شود و می‌تواند در همان روز به خانه بازگردد.

بهبودی بعد از عمل

بعد از عمل، به مدت حدود یک ماه نمی‌توانید رابطه جنسی داشته باشید. اندام تناسلی شما به مدت چند هفته دردناک و متورم خواهد بود و ممکن است لبه‌ها و محیط اطراف آن کمی حالت کبودی پیدا کند. درد را می‌توان با مصرف دارو کاهش داد. ممکن است پزشک برای کاهش خطر عفونت، آنتی‌بیوتیک برای شما تجویز کند.

از شما خواسته می‌شود که به مدت سه هفته یا بیشتر، از انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های سنگین و شدید خودداری کنید. به مدت 10 روز بعد از عمل نباید از تامپون استفاده کنید؛ اما لازم است که به مدت حداقل یک هفته، به دلیل خونریزی بعد از عمل، از پد استفاده کنید.

برای راحتی خود، هنگام نشستن از یک بالشتک استفاده کنید. در سه چهار روز ابتدایی بعد از عمل، اندام تناسلی شما متورم خواهد شد، اما نگران نباشید؛ این تورم در عرض دو هفته به تدریج فروکش خواهد کرد. اکثر بیماران بعد از گذشت 3 هفته، می‌توانند روابط جنسی خود را از سر بگیرند.

آیا بعد از عمل، همه چیز طبیعی به نظر می‌رسد؟

جای زخم‌های ناشی از عمل بسیار ظریف هستند و در چین‌های طبیعی پوست اندام تناسلی، پنهان می‌شوند. از آنجا که در این عمل، لبه‌ها و پوست‌های اضافی برداشته می‌شوند، بیمار بعد از عمل احساس راحتی و بهبودی می‌کند.

بارداری بعد از عمل لابیاپلاستی

توصیه می‌شود زنان تا زمانی که می‌خواهند فرزند به دنیا بیاورند، عمل لابیاپلاستی را به تأخیر بیندازند. اگر بیمار نمی‌تواند تا زمان بعد از آخرین بارداری، بدشکلی لبه‌های واژن خود را تحمل کند؛ لازم است بداند که ممکن است نتایج عمل لابیاپلاستی، در اثر بارداری از بین برود. در مورد برنامه‌های خود برای بارداری‌های آینده، حتماً با پزشک خود صحبت کنید؛ برای اینکه نوع عمل جراحی قبل از بارداری و بعد از بارداری می‌تواند متفاوت باشد.

تأثیر عمل لابیاپلاستی بر مقاربت

02

عمل لابیاپلاستی هیچ تأثیر منفی بر روی رابطه جنسی نخواهد داشت، بلکه به بازگرداندن احساس رضایت جنسی کمک می‌کند؛ زیرا این عمل پوست و بافت اضافی و حجیمی که دهانه واژن و کلیتوریس را مسدود کرده بودند، را از میان برمی‌دارد. یک جراح آگاه و با تجربه از ایجاد برش در نزدیکی ناحیه کلیتوریس خودداری می‌کند و با دقت کار می‌کند تا عصب‌های حسی این ناحیه را حفظ و حراست کند.

عمل لابیاپلاستی چه خطرات و عوارض احتمالی به دنبال دارد؟

لابیاپلاستی نیز همانند تمام عمل‌های جراحی دیگر، خطرات و عوارض احتمالی را به دنبال دارد. شایع‌ترین عوارض این عمل عبارتند از:

• تغییر در حس‌های ناحیه تناسلی
  • درد مداوم

هزینه

این عمل شامل سه فاکتور هزینه است: هزینه‌های بیهوشی، هزینه‌های وسایل و امکانات و دستمزد جراح. ممکن است برای رسیدن به نتایج مطلوب و دلخواه شما، لازم باشد که عمل لابیاپلاستی ماژور (لبه‌های خارجی)، مینور (لبه‌های داخلی) و یا هر دو انجام شود. می‌توان این دو عمل را به صورت همزمان انجام داد، که این باعث کاهش هزینه کلی می‌شود زیرا شما فقط یک بار هزینه بیهوشی و تأمین وسایل و امکانات را می‌پردازید.